אנו ביצענו את קמפיין הצ'אט בוט פייסבוק-מסנג'ר למפלגת ימינה ולעמוד של נפתלי בנט

אפיון בנייה והטמעת צ'אט בוט מרכזי בעמוד של רה"מ נפתלי בנט ומפלגת ימינה

איך צ'אט בוט סייע למפלגת "ימינה" של נפתלי בנט להשיג 7 מנדטים בבחירות 2021?
וכיצד הצ'אט בוט סייע לנפתלי בנט להיות ראש הממשלה החדש?

איך הצלחנו לאפיין כ-60 אלף איש ולשלוח להם מסרים מתוזמנים בעזרת צ’ט בוט חכם ומתקדם בפיתוח בהתאמה אישית?

כיצד צ’טבוט סייע לעמוד פייסבוק להעלות את רמת המעורבות וכמות ההודעות?

איך עשינו פילוח למשוחחים בצ'אט בוט כדי להבין למי הם הולכים להצביע?

כיצד אספנו כמעט 2000 מיילים של מצביעים פוטנציאליים?

כל הפרטים בקייס סטאדי המקיף שלנו
על הצ'אט בוט של נפתלי בנט בבחירות מרץ 2021

מקרה בוחן מפורט ומסוכם לפניכם

תוכן עניינים

אין כוח לקרא הכל? יש סרטון 🤖

נגן וידאו

מה היה לפני הצ'אט בוט?

לפני שהטמענו את הצ'אט בוט הייתה נשלחת הודעה כללית לכל מי ששולח הודעה ובה נכתב שיש עומס פניות ובמידת הצורך יש לשלוח מייל לדואר אלקטרוני מסוים..
בצורה הזו מפלגת ימינה “איבדה” המון מסרים משולחי ההודעות אשר לא קיבלו תשובות הולמות לשאלות או לטענות מסוימות.

לכן, היה חשוב להעלות את הצ’אט בוט כמה שיותר מהר כדי לתת תשובה מהירה, הולמת ואפקטיבית בהתאם למסרי המפלגה וגם בכדי לפלח את קהל היעד לקראת יום הבוחר.

הודעה ראשונית לפני צ'אט בוט
הודעה ראשונית לפני צ'אט בוט

פגישות אפיון צ'אט בוט בתקופת הקורונה

תחילה, כדי ליצור את האפיון והמסרים כיצד הצ'אט בוט יפעל ומהן מטרותין, ביצענו מספר פגישות וירטואליות וטלפוניות עם צוות המטה של “מפלגת ימינה” וקיבלנו את הדגשים וההנחיות לפעילות קמפיין “הבוטים”.

חשוב לציין, בעקבות נגיף הקורונה הפגישות נערכו בצורה דיגיטלית למעט פגישה אחת פרונטלית לפני הבחירות (בין סגר לסגר).

אחרי הסברים ותיאום ציפיות גובש אפיון ראשוני להקמת מערכת צ'אט בוט חכמה ומתקדמת לעמוד של נפתלי בנט,
כך זה נראה:
(לחצו על התמונה להגדלה)

קצת על התהליך

אחרי מספר פגישות לאפיון הבוט,
גיבשנו את המסרים והחלטנו כיצד לפנות ולענות לקהל היעד.

המטרה העיקרית הייתה לעשות סקר שעליו המשוחחים יצטרכו לענות ובו יהיו שאלות למי הם הצביעו, למי הם מתכוונים להצביע וכדומה.

בנוסף, מטרה נוספת היא להקפיץ שאלות FAQ – דאטא בייס של שאלות ותשובות שיופעלו לפי מילות מפתח שאותן המשוחחים כתבו בהודעה הפרטית שהם שלחו לעמוד של בנט..
וכך הם יוכלו לקרא את התשובה ויקבלו את המענה בהתאם בצורה אוטומטית.

במהלך השיח הגדרנו עשרות רבות של מילות מפתח שהם למעשה טריגרים להתחלת שיחה עם הבוט. כל מי שכתב מילת מפתח שהגדרנו קיבל בצורה אוטומטית מענה עם תשובה מוכנה מראש והמשך שיח לפי מה שהגדרנו. 

במקביל, היה חשוב להכין סדרת סרטונים שאותה נשלח למי שמגיב בפוסטים לפי מילות מפתח מסוימות וגם למי שנמצא במהלך תסריט השיחה שמוגדר מראש.

—————-

חשוב לציין, בנוסף לבוט, היו עוד מתנדבים מטעם המפלגה אשר עברו על הודעות שקיבלנו במסנג’ר וענו לאנשים.
מדובר בהודעות מורכבות אשר הצריכו מענה אנושי ולא נכללו בקטגוריות השיחה של הבוט.

בנוסף, תוך כדי למידה על הבוט ותהליכי השיחה עם המשתמשים ביצענו ייעול ושיפור התסריט והוספנו המון מילות מפתח חדשות, סרטונים חדשים וטריגרים נוספים לשיפור וייעול הבוט.

יחד עם זאת, הבחנו שהרבה אנשים מבקשים להגיע להתנדב, לקנות את הספר של בנט, להביע תמיכה, לעבוד או לקבל שלט לתלייה ולכן יצרנו תסריט שיחה מותאם אישית לכל מי שפונה בנושאים הללו..כולל איסוף פרטים אישיים במידת הצורך (כתובת, גיל, טלפון, אימייל, שם מלא וכו’).

בגלל ההתמחות שלנו באוטומציה שיווקית-עסקית יכלנו להציע אפשרויות נוספות למפלגת ימינה. חיברנו את הכלי הכי חזק היום בעולם האוטומציות הנקרא “אינטגרומט” אל הבוט ובכך יכלנו לקשר כלים נוספים בצורה אוטומטית. כמו מסמך גוגל שיטס שאליו יעברו כל הנתונים שאספנו על היוזרים שמדברים עם הבוט וגם בצורה אוטומטית להכניס מיילים לרשימת תפוצה-דיוור במערכת הנקראת "אקטיב טרייל".

מתחילים לאפיין ולהטמיע את הבוט

בכדי ליצור את הצ'אט בוט פתחנו עמוד טסט פיקטיבי שבו נוכל לבצע בדיקות, סבב תיקונים ואופטימיזציה לצורך ייטוב הבוט.

הטמענו את כל הטקסטים והמסרים בתוך מערכת Manychat
אשר איתה אנו עובדים ברמה הגבוהה ביותר ליצירת צ’טבוטים מקצועיים.

לאחר שבדקנו שהכל עובד תקין וקיבלנו את האישור להשקה, חיברנו את הצ'אט בוט לעמוד של נפתלי בנט בפייסבוק.

הודעת וולקם - הודעת פתיחה

איך אנשים מתחילים לשוחח עם העמוד? 

במצב של שליחת הודעה חדשה לפי מילת מפתח שהגדרנו או במצב שבו הם מגיבים לפוסט עם מילת מפתח שהגדרנו או שהם נכנסים לעמוד במצב של יוזר חדש שלא שלח בעבר הודעה לעמוד ואז יקפוץ להם פופ אפ להתחלת שיחה עם הבוט עם טקסט להתחלת השיחה.

כאשר יוזר שלח הודעה לעמוד הוא קיבל "נציג וירטואלי" עם שם שאיתו הוא ירוץ לכל אורך השיח.

למעשה הגדרנו 8 שמות שונים של נציגי צ'אט בוט והגדרנו RULE שכל יוזר יקבל שם אחר בצורה רנדומלית, אבל ברגע שיוזר מקבל נציג,
הוא תמיד ישלח לו הודעה בשם שלו בתחילת השיחה או בסיומה.

לדוגמא: מאור, צוות בנט סיים את השיחה עם משוחחת, ואחר כך אותה משוחחת פונה שוב לעמוד בבקשה לדבר עם מאור הנציג.
(לחצו להגדלה)

צ'אט בוט בנט

בהודעת הפתיחה היה חשוב לתת ליוזר את כל האופציות על השולחן, כדי שהוא יידע בדיוק באילו נושאים הוא יוכל לקבל מענה: 

במידה והוא רוצה להתפקד, להביע תמיכה או להתנדב הוא יקבל מסר מסוים, במידה והוא רוצה לקבל מידע על תכנית סינגפור הוא יקבל את התשובה בנושא ובמידה והוא רוצה לכתוב לבנט בנושא מסוים גם זה אפשרי!

דוגמא לשאלת הפתיחה בקמפיין:

לכתוב לבנט

פ'יצר מתקדם של FAQ שבו אנשים יכולים לרשום לבנט הודעה ולקבל מענה בנושאים של: כלכלה-קורונה, פוליטיקה, טיפים והמלצות או אחר.

ברגע שלחצו על הכפתור הרלוונטי הם יקבלו תשובה בצורה של גלריית FAQ של שאלות ותשובות בנושא שהם בחרו.

חשוב לציין, הגדרנו מעל ל250 מילות מפתח אופציונליות כך שהסיכוי שהם יקבלו מענה בדיוק לשאלה שהם בחרו היה בסביבות 90%.

דוגמא למס' מילות מפתח: תשב עם ביבי, קהילה גאה, תצטרף לסער, תחבור ללפיד, תחת הליכוד, תצטרף לגנץ, בקשה אישית, להתפקד ועוד עשרות רבות של מילים בוריאציות שונות.

FAQ – שאלות תשובות בנושא נבחר

כפי שתוכלו לראות אחרי שיוזר רשם באיזה נושא הוא רוצה לכתוב לבנט או כתב את אחת ממילות המפתח שהגדרנו הוא מקבל גלרייה יפה של שאלות נפוצות בנושא שהוא שאל/כתב. לדוגמא: אם כתב האם תשב עם מפלגות השמאל, הוא יקבל תשובה מותאמת אישית לביטוי "תשב עם מפלגות השמאל", אם הוא כתב מה דעתך על קהילת הלהט"ב, הוא יקבל תשובה בנושא וכך הלאה.

כמו כן, לאחר צפייה בתשובה הצ'אט בוט ישלח לו הודעה מותאמת של "האם המידע ענה לשאלתך" ואז היוזר יכול לרשום שזה ענה לשאלתו או לא. במידה וזה לא ענה לשאלתו הצ'אט בוט ימשיך את השיח במטרה לתת לו את התשובה המדויקת ביותר.

היו לנו עשרות שאלות ותשובות, ומאות של מילות מפתח כדי שהבוט יהיה כמה שיותר חכם ומדויק לכל שאלה ותשובה.

צפו:

סקר

היה חשוב ש-100% מהמשוחחים עם הצ'אט בוט יקבלו סקר עם מספר שאלות שיעזרו למטה להעריך את כמות המצביעים הפוטנציאליים וגם בכדי להתאים להם מסרים מותאמים אישית בהתאם לפילוח.

המטרה העיקרית הייתה שכל מי שישוחח עם העמוד של נפתלי בנט בסופו של דבר יקבל סקר קצר של מספר שאלות, ולפי הסקר הזה נוכל לקבל מידע אודות המצביעים הפוטנציאליים והשקפת העולם שלהם לגבי הבחירות הקרובות.

בסקר שאלנו אותם תחילה, למי הצביעו בבחירות הקרובות, למי הולכים להצביע בבחירות הקרובות
(אם ענו מתלבט/ת – אז להקפיץ שאלות לאילו 1-3 מפלגות הינך מתלבט/ת כדי לאסוף את הנתון המעניין שאנו רצינו).

אחרי השאלות הללו הגדרנו פילוח מתקדם שבו יוזר שרשם שבעבר הצביע "לא למפלגת ימינה" ועכשיו "כן למפלגת ימינה" יקבל מסר X, מי שבעבר הצביע "כן למפלגת ימינה" ועכשיו "לא למפלגת ימינה" יקבל מסר Y.

כמו כן, שאלו מה טווח הגילאים של אותו משוחח כדי לעשות אחר כך פילוח בהתאם לנתוני ההצבעה לפי גילאים.

בסוף הסקר גם אספנו כתובות מיילים מאנשים שענו על הסקר והסכימו להשאיר דואר אלקטרוני שלהם.

את המידע שהם ענו בסקר העברנו למסמך גוגל שיטס בצורה אוטומטית והכנסו את המיילים לתוך רשימת תפוצה.

צפו כיצד נראה הסקר במערכת:

סקר
תגובות לפוסטים

המטרה הייתה לתפוס את האנשים שמתלבטים להצביע למפלגת ימינה ויש להם מעורבות גבוהה, משמע, תגובה לפוסטים.

איך עשינו זאת?
לקחנו מילות מפתח ספציפיות שאנשים יכולים לרשום ויצרנו מהם טריגרים לשליחת הודעה אישית מהבוט בהתאם למילת המפתח.

מה היוזר שהגיב בפוסט קיבל? סדרת מסרים מתוזמנים בהתאמה אישית!

החלטנו שהתכנים המתוזמנים יהיו בעיקר סרטונים ששלחנו במסנג'ר כהודעת פוש כל X זמן שהגדרנו, בכך יכלנו להפיץ תכנים תדמיתיים למיצוב נפתלי בנט באור חיובי כלפי המשוחחים ולהעביר להם תכני מפלגה בצורה אוטומטית.

בהתחלה החלטנו שהמסרים לא יישלחו בשישי-שבת, אך בגלל רווח זמן גדול מידיי והפסקת חלון ההזדמנויות של 24 השעות, הוספנו לשליחה גם בסופ"ש.

צפו בהודעה שהיוזרים קיבלו אחרי התגובה שלהם בפוסטים עם מילות המפתח שהגדרנו

תגובות לפוסטים
תזמון סדרת סרטונים – (חלון הזדמנויות של 24 שעות)

רצינו לשלוח לכל מי שמסיים את תסריט השיחה הקבוע מסרים וסרטונים בהתאם לחלון ההזדמנויות של 24 שעות שפייסבוק מציבה..משמע יש לנו 24 שעות מהאינטראקציה האחרונה של היוזר בשביל לשלוח לו מסרים (בהתאם להגבלות ולחוקים החדשים של פייסבוק).

החכמה הייתה לשלוח לו סרטון או מסר מסוים כדי שהוא יגיב עליו במסנג'ר אחרי X זמן, ובכך למעשה האינטראקציה מתחדשת וחלון ההזדמנויות נפתח שוב.

כל פעם שהיה סרטון חדש או מסר חדש מהמטה, הכנסנו אותו לתחילת רשימת המסרים בהתאם.

אז, שלחנו סדרת מסרים & סרטונים וביקשנו מהיוזר לרשום לנו מה דעתו על הסרטון או על המסר..בכך הצלחנו להעביר מסרים מתוזמנים שאולי ישפיעו על ההצבעה וגם לחדש את חלון ההזדמנויות לשליחת מסרים נוספים ולהשאיר את היוזר מעודכן.

צפו בחלק מההודעות המתוזמנות של סדרת הסרטונים והמסרים:

תזמון הודעות – קצת על זמנים (שעות, סופ"ש)

אחד היתרונות הגדולים של מאניצ'אט על צ'אטפיול זו האופציה לתזמון הודעות לפי שעות וימות שבוע.

כולם יודעים שנפתלי בנט הוא איש מסורתי, שומר שבת, וכך גם הרבה מהמצביעים שלו.

בהתחלה, כדי לשמור על הצ'אט בוט "כשר" ככל הניתן. נמנענו משליחת מסרים והודעות מתוזמנות בשישי-שבת. אך במהלך הקמפיין שינינו זאת לכל ימות השבוע כדי לא לקטוע את הקצף של המסרים המתוזמנים בחלון ההזדמנויות של 24 שעות.

כמו כן, הקפדנו לשלוח הודעות מתוזמנות בשעות הגיוניות.

צפו באופציה האפשרית לתזמון הודעות בהתאם לימים שבהם ההודעה תישלח, ובהתאם לשעות הרציונליות שההודעה תשלח. כמו כן, אפשר להגדיר מתי היא תשלח ומה יהיה הטריגר.

תזמון ימים ושעות
רוצה שלט? – תרשום פרטים ותקבל!

הרבה אנשים פנו לעמוד כדי לתמוך ורצו לדעת אם יש אופציה לקבל שלט לתלייה בבית או ברכב. 

יצרנו תסריט שבו אנשים משאירים כתובת, טלפון, מייל ויצרנו אוטומציה שזה יעבור בצורה ישירה מהצ'אט בוט לאימייל של הנציג במטה ימינה המטפל בחלוקת השילוט לרחבי הארץ.

יום הבוחר - יום הבחירות הגדול

טקטיקה של מסר אישי

23.3.21 זה יום הבחירות, אך גם יום ההולדת של נפתלי בנט.

רצינו שנפתלי בנט יקליט 2 קטעי אודיו שבהם הוא אומר מסר אישי המבקש לצאת ולהצביע וגם מזכיר את העובדה שיש לו יום הולדת.

בגלל שיש לנו אפשרות לפלח את המשוחחים לפי גברים ונשים, שלחנו לגברים הודעה מותאמת לגברים, ולנשים הודעה מותאמת לנשים..בכך זה הפך להיות הודעה אישית ומרגשת "כאילו בנט באמת שלח לי הודעה"
כמו כן, שלחנו את ההודעות המוקלטות לכל מי שהגיב בפוסטים..משמע, ברגע שיוזר הגיב בפוסט הוא קיבל הודעה קולית אישית בהתאם למגדר שלו מבנט במסנג'ר הפרטי. מהלך אסטרטגי מעולה שהקפיץ את כמות השיחות באותו יום בצורה מטורפת..המון איחלו לו מזל טוב וזה יצר באז גדול סביב ההצבעה והיום הולדת!

סרטון יום הולדת בהפתעה

23.3.21 זה יום הבחירות, אך גם יום ההולדת של נפתלי בנט.

כל מי שקיבל את ההודעה קולית בבוקר מנפתלי בנט, בצהריים גם קיבל הודעה אישית מהעמוד עם סרטון שבו מפתיעים את בנט חברי צוות המטה של ימינה עם עוגה לרגל יום הולדתו..
גם כאן, אלפי ברכות חמות נשלחו לנפתלי בנט לאחר קבלת הסרטון שנשלח בעיצומו של יום הבחירות.

את הסרטון שלחנו בצורה של ברודקאסטינג. משמע, כל היוזרים שדיברו עם הבוט באותו יום, כל היוזרים שהגיבו בפוסטים וקיבלו סרטונים והודעות אישיות, קיבלו בצורה אוטומטית את הסרטון. במקביל הגדרנו שכל מי שיגיב לפוסטים קיימים וחדשים בעמוד במשך כמה שעות יקבל את הסרטון שבו הפתיעו את בנט במשרד לרגל יום הולדתו.

ברודקאסטינג

ברודקאסטינג היא טקטיקה ידועה בפעולות אגרסיביות של צ'אט בוט. מדובר בדרך מהירה ואפקטיבית לשליחת מסרים לקהל יעד. זה ממש עוד ערוץ שיווקי מהיר, זמין ונוח.

דרך מצוינת לשליחת מסרים לאנשים וקהל יעד ספציפי..למשל שליחת הודעה לכל מי שאמר בסקר שהוא יצביע לימינה. זה אומר, שאפשר להפיץ בן רגע הודעה מותאמת אישית לקהל יעד מסוים (בהתאם לחלון הזדמנויות של 24 שעות). משמע, לאנשים ששוחחנו איתם במהלך ה-24 שעות האחרונות אפשר לשלוח מסר אוטומטי. לכן, באותו היום של הבחירות, שלחנו מסרים מותאמים אישית לקהל היעד שהגדרנו.

באמצע יום הבחירות, התקבל דיווח של עמית סגל שנתניהו מפעיל ספין שקרי לחיסול בנט ושקד, והעברת קולות לבן גביר וסמוטריץ. את המסר הזה היה חשוב להעביר למשוחחים בצ'אט בוט שיצאו להצביע וינסו להביא איתם עוד אנשים..

דאטא ואוטומציה

אימיילים לרשימת תפוצה

המטרה הראשונית של איסוף האימיילים הייתה ליצור מאגר מיילים של אנשים שמתכוונים להצביע לימינה או מתלבטים. בכך להתאים אליהם את המסרים כרשימת תפוצה לאימייל שלהם. את האימיילים שהמשוחחים השאירו במסנג'ר העברנו עם אוטומציה למערכת של רשימת תפוצה דרך הנקראת "אקטיב טרייל".

הצלחנו בצורה הזו לאסוף כ-2000 אימיילים מאומתים.

נתונים לגוגל שיטס

כל המידע שהלקוח כתב לנו בצ'אט בוט, לקחנו והעברנו למסמך גוגל שיטס. טבלה מסודרת שבה שאבנו דאטא בצורה אוטומטית מהצ'אט בוט. נתונים כמו: מה הייתה נושא הפנייה, מה הוא רוצה לכתוב לבנט, למי הצביע בבחירות קודמות, למי מתכוון להצביע, מה הגיל שלו, מה המגדר, מה האימייל אם הוא כתב לנו ועוד!
נתונים אלו נשלחו ברמה שבועית לנפתלי בנט וכך לפי תשובות של אנשים (בסקר) יכלנו לנתח ולהראות לו את הדעה של המשוחחים עם בנט ואת מצבו מבחינת מנדטים.

שאבנו כ-4300 רשומות מידע שאספנו על משוחחים עם הצ'אט בוט!

אוטומציה - כך זה נראה

קצת נתונים פיקנטיים מהמערכת

נתוני שיחות עם הצ'אט בוט

כפי שניתן לראות יש עלייה מאסיבית לקראת יום הבחירות, זה נתון שאולי מובן מאליו כי העמוד מפרסם יותר פוסטים וסרטונים לקראת יו םהבחירות אבל מהצד הטכני שלנו, מבחינת ההודעות של הצ'אט בוט אפשר לקשור את זה לתגובות בפוסטים שמובילות להודעות ולסדרת הסרטונים.

התחלנו להוסיף את התגובות לפוסטים ואת סדרת הסרטונים כשבועיים לפני הבחירות, וכפי שאפשר לראות משם מתחילה העלייה.

ביום הבחירות כמות ההודעות עלתה גם בין היתר בגלל שהגדרנו שהעמוד שולח לכל מי שמגיב בפוסטים הודעה מותאמת אישית מבנט, וכך הרבה ענו להודעה הזו ויצרו אינטראקציה גם בהמשך היום עם התכנים הנוספים ששלחנו להם.

אז מי דיבר עם הבוט?

כפי שניתן לראות רוב השיחות היו מגברים. רק 31 אחוז מהמשוחחים, היו משוחחות. אפשר לשקול בקמפיין הבא כיצד מגדילים את כמות המשוחחות.

כמו כן, 77% מהמשוחחים הם עם ממשק פייסבוק בעברית, 20 אחוז באנגלית.

אך הנתון הפיקנטי הוא שיש 1 אחוז מהמשוחחים שהם דוברי צרפתית ושווה אולי בהמשך בקמפיינים נוספים גם לעשות מסרים לקהל היעד הזה.

QR בנט

פוליטקאים? חברי מפלגה? יועצי שיווק לבכירי ציבור?

יש לכם צורך להכין צ’אט בוט מקצועי לעמוד הפייסבוק שלכם?

נא להשאיר פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי